بلاگ
پرسش و پاسخ
قوانین
تماس با ما

همکاری با ما

آموزش کامپیوتر و برنامه نویسی

طراحی وب اپلکیشن

طراحی بازی

شایا سافت مقالات
آموزش نصب پایگاه داده microsoft sql server
552بازدید
1402/05/30
شایان مهر
0 دیدگاه
آموزش نصب پایگاه داده microsoft sql server

آموزش نصب پایگاه داده microsoft sql server

پایگاه داده چیست؟

قبل از هر چیز ما نیاز داریم بفهمیم که پایگاه داده چی هست.خب باید بگوییم نرم افزار پایگاه داده که به عنوان سیستم مدیریت پایگاه داده (DBS) نیز شناخته می شود، برنامه ای است که برای ایجاد، مدیریت و نگهداری پایگاه های داده میزبانی شده بر روی سرورهای سخت افزاری یا در فضای ابری استفاده می شود. در درجه اول برای ذخیره، اصلاح، استخراج و جستجوی اطلاعات در یک پایگاه داده استفاده می شود. نرم افزار پایگاه داده همچنین برای اجرای اقدامات امنیت سایبری برای محافظت در برابر بدافزارها، ویروس ها و سایر تهدیدات امنیتی استفاده می شود.

پرکاربردترین پایگاه های داده شامل مجموعه ای اساسی از ستون ها و ردیف ها هستند که اطلاعات بازیابی شده با استفاده از SQL را نمایش می دهند. با این حال، نرم افزار پیچیده تری در سال های اخیر توسعه یافته است تا حجم عظیمی از داده های منحصر به فرد جمع آوری شده توسط سازمان ها، به ویژه شرکت ها را در خود جای دهد. این ابزارها چند لایه هستند، از انواع زبان های پرس و جو استفاده می کنند و از فرمت های ذخیره سازی بیشتری مانند XML پشتیبانی می کنند.

انواع فناوری نرم افزار پایگاه داده

     سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای (RDBMS): این فناوری پایگاه داده سنتی را می توان برای اکثر موارد استفاده اعمال کرد و در نتیجه گزینه بسیار محبوبی است. اطلاعات در سطرها و ستون ها ارائه می شود و امکان پرس و جو آسان با استفاده از SQL را فراهم می کند. RDBMS بیشتر برای ذخیره اطلاعات نسبتاً ساده مانند اطلاعات تماس و هویت کاربر استفاده می شود. این فناوری همچنین بسیار مقیاس پذیر است و آن را گزینه خوبی برای سازمان های بزرگ می کند. می توان آن را در محل، در فضای ابری و سیستم های ابری ترکیبی میزبانی کرد.
     NoSQL: این دومین فناوری رایج پایگاه داده در کنار RDBMS است. نام این فناوری مخفف "نه تنها SQL" است. زبان استاندارد SQL را می‌توان استفاده کرد، اما از انواع مدل‌های داده مانند فرمت‌های کلید-مقدار، سند، ستونی و نمودار پشتیبانی می‌کند، برخلاف سطرها و ستون‌ها. هدف از این طراحی این است که به آن اجازه دهد تا ساختارهای داده در حال تکامل را مدیریت کند.
     سیستم مدیریت پایگاه داده درون حافظه (IMDBMS): هدف اصلی ابزارهای پایگاه داده درون حافظه به جای تمرکز بر انواع کاربردها یا ساختارهای داده، ارائه زمان پاسخ سریع و بهبود عملکرد است.
     سیستم مدیریت پایگاه داده ستونی (CDBMS): این فناوری عمدتاً برای انبارهای داده طراحی شده است. این سیستم ها معمولاً مقادیر زیادی از داده های بسیار مشابه را ذخیره می کنند. بنابراین ساختار داده‌ای که عمدتاً از ستون‌ها تشکیل شده باشد، راه‌حل ساده‌تری برای نگهداری پایگاه داده است.
     سیستم مدیریت پایگاه داده مبتنی بر ابر: فناوری پایگاه داده ابری در حال افزایش محبوبیت است زیرا بسیاری از سازمان ها به سمت زیرساخت ابری مبتنی بر ابر یا ترکیبی روی می آورند. آنها بسیار مقیاس پذیر هستند و تعمیر و نگهداری اغلب توسط سرویس ابری ارائه می شود.

نرم افزار پایگاه داده داخلی در مقابل میزبانی شده

بسته به زیرساخت سازمان، نرم افزار پایگاه داده را می توان به دو روش تحویل داد. نرم افزار داخلی در محل فیزیکی سازمان بر روی سرورهای مبتنی بر سخت افزار مستقر می شود. معمولاً توسط بخش IT داخلی شرکت مدیریت می شود. نرم افزار پایگاه داده داخلی به طور کلی امکان سفارشی سازی بیشتر را فراهم می کند.

نقش های کاربر

بخشی از چیزی که به نرم افزار پایگاه داده اجازه می دهد تا کارایی را بهبود بخشد و امنیت را حفظ کند، توانایی اختصاص نقش به کاربرانی است که دسترسی به بخش های خاصی از شبکه را مجاز یا محدود می کند. این تضمین می کند که کاربران فقط به دارایی هایی که برای انجام کار خود نیاز دارند دسترسی دارند. نقش های اصلی شامل موارد زیر است:

     مدیران:

این نقش دارای بالاترین سطح دسترسی به پایگاه داده است. آنها قادر به مشاهده و مدیریت حساس ترین اطلاعات، تغییر دسترسی سایر کاربران، تغییر پروتکل های امنیتی و موارد دیگر هستند.


     برنامه نویسان:

برنامه نویسان برای ایجاد و تغییر برنامه ها به مجوزهای خاصی نیاز دارند. آنها می توانند برنامه های جدید را نصب کنند، عملکرد برنامه را تغییر دهند و در برخی موارد آنها را به طور کلی حذف کنند.
     کاربران نهایی:

این کاربران معمولاً محدودترین دسترسی را دارند. و فقط می تواند اطلاعات مربوط به وظایف خود را بازیابی، به روز رسانی، اشتراک گذاری و حذف کند. حداکثر، آنها می توانند اطلاعات را فقط در برنامه هایی که برای شغل آنها ضروری است بازیابی، به روز رسانی، اشتراک گذاری و حذف کنند. در برخی موارد، آنها به دسترسی فقط خواندنی محدود می شوند. این فقط به کاربران امکان می دهد این اطلاعات را مشاهده کنند اما قادر به دستکاری یا حذف آن نیستند.
     برنامه‌ها و برنامه‌ها: به غیر از کاربران انسانی، برنامه‌ها به پایگاه‌های داده نیز نیاز دارند.

آموزش نصب microsoft sql server بر روی سیستم عامل ویندوز

در ادامه ما مراحل نصب microsoft sql server را روی سیستم عامل ویندوز به طور کامل به صورت یک ویدئو آموزشی شرح داده ایم که می توانید هم اکنون مشاهده نمایید.

درباره نویسنده


سعید شایان مهر

مدیر و موسس وب سایت شایاسافت. کارشناس مهندسی نرم افزار ، توسعه دهنده فول استک دات نت ، 2 سابقه تدریس رشته کامپیوتر در هنرستان، 10 سال سابقه فعالیت بطور حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، ساخت بازی های ویدئویی، طراحی نرم افزار در محیط ویندوز و اندروید و آی او اس، 8 سال سابقه همکاری با کافه بازار بعنوان توسعه دهنده نرم افزار و بازی

ثبت دیدگاه جدید
سایر دیدگاه ها