بلاگ
پرسش و پاسخ
قوانین
تماس با ما

همکاری با ما

آموزش کامپیوتر و برنامه نویسی

طراحی وب اپلکیشن

طراحی بازی

شایا سافت مقالات
موتور بازی سازی چیست؟معرفی برترین موتور های بازی سازی2023
846بازدید
1402/06/07
شایان مهر
0 دیدگاه
موتور بازی سازی چیست؟معرفی برترین موتور های بازی سازی2023

موتور بازی سازی چیست؟معرفی برترین موتور های بازی سازی2023

بازی ویدیویی مورد علاقه شما هر چه باشد، به لطف یک موتور بازی است که به ایجاد چنین شگفتی کمک می کند. بیایید در مورد موتورهای بازی بیشتر بدانیم و اینکه کدام یک از آنها امروزه در توسعه بازی محبوب هستند!

پشته های فناوری در ساخت بازی های امروزی بسیار فراتر از سال ها پیش است. موتورهای بازی اکنون می توانند به سوالات رایج در مورد نحوه ساخت بازی ها پاسخ دهند. توسعه دهندگان نرم افزار از طریق این ابزار و برخی تخصص در زبان های برنامه نویسی مورد نیاز می توانند یک بازی تمام عیار را طراحی کنند.

با توجه به این نکته، توسعه دهندگان بازی نیز تقاضای بالایی دارند. یک تیم قدرتمند با تخصص در موتورهای بازی و طراحی گرافیکی، چیزی است که یک استارتاپ یا شرکت فناوری برای عرضه یک بازی در بازار به آن نیاز دارد. اما موتور بازی چیست و چه چیزهایی باید در مورد آن بدانیم؟ بیایید تا به شما بگوییم!


موتور بازی چیست؟

موتور بازی یک محیط توسعه نرم افزاری است که عمدتاً برای ایجاد بازی های ویدیویی می باشد. تغییرات دیگر این اصطلاح صنعتی، معماری بازی، چارچوب بازی، یا به سادگی، فریم بازی است.

کارکردهای اصلی موتورهای بازی اغلب شامل رندر گرافیکی دو بعدی یا سه بعدی، موتور فیزیک، انیمیشن، هوش مصنوعی، صدا و پخش است.


اجزای یک موتور بازی

همانطور که شرح دادیم مونور بازی سازی  پلتفرمی است که برای ایجاد انواع مختلف بازی های ویدئویی با زبان های برنامه نویسی مختلف استفاده می شود. این دقیقاً مانند هر IDE دیگری است اما مجهز به تنظیمات و تنظیماتی است که امکان توسعه یکپارچه بازی را فراهم می کند. بنابراین، این ما را به این می رساند که این اجزا چیست.


موتور رندر

موتورهای رندر یا موتور گرافیکی یکی از اجزای فرعی موتور بازی است. بر روی رندر دو بعدی یا سه بعدی گرافیک بازی تمرکز دارد. یک موتور بازی خوب باید یک موتور رندر داشته باشد که با فرمت های وارداتی مختلف سازگار باشد.

چه دو بعدی یا سه بعدی باشد، داشتن یک جزء گرافیکی مانند لوازم آرایشی می ماند که به بازی ما زیبایی می بخشد.


هوش مصنوعی

هوش مصنوعی تاثیر قابل توجهی بر عملکرد کلی و منطق بازی دارد. هنگام ایجاد یک بازی، موتور هوش مصنوعی به طور خودکار توصیه هایی را بر اساس رفتار بازیکن در بازی ارائه می دهد.

به عنوان مثال، یک قهرمان در یک بازی چند نفره در عرصه نبرد وقتی به برج دشمن نزدیک می شود.زمانی که در محدوده است. برج به عنوان یک واکنش به قهرمان حمله می کند،که این رفتار توسط هوش مصنوعی طراحی شده است

این منطق ها با ایجاد اسکریپت هایی که توسط مهندسان نرم افزار متخصص هوش مصنوعی نوشته و طراحی شده اند، پیاده سازی می شوند. می توان گفت که اسکریپت ها بر اساس رفتار بازی نوشته می شوند


موتور فیزیک

و بنابراین ما فکر کردیم که می توانیم فیزیک را در مدرسه ترک کنیم. اینجاست که ما اشتباه می کنیم. موتور فیزیک نرم افزاری است که به خصوص برای بازی های شبیه سازی بسیار مهم است. این یک جزء فرعی نسبت به طراحی و توسعه شبیه‌سازی فعالیت‌ها، حرکات و واکنش‌های واقعی است. اینها شامل سرعت، شتاب، سیالیت، و حرکات پرتابه و غیره است.

موتورهای فیزیک بیشتر برای بازی های ویدیویی با کنش های واقعی و واکنش های زمان واقعی استفاده می شوند. Grand Theft Auto یکی از نمونه های عالی استفاده از فیزیک به عنوان موتور بازی است. برخورد وسایل نقلیه و گرانش هنگام سقوط به ما یک شبیه سازی بصری از نمونه های عمل-واکنش در زندگی واقعی می دهد.


موتور صدا

موتور صدا یا صوتی جلوه های صوتی ایجاد شده توسط تعاملات درون بازی را کنترل می کند. اینها فایل های صوتی هستند که از طریق برنامه های نرم افزاری یا SDK های موجود در منطق بازی یکپارچه شده اند. با این کار فایل های صوتی اختصاص داده شده به هر عمل در بازی بهینه سازی و پخش می شود.


شبکه سازی

عصر اینترنت امکان تجربه بازی تعاملی تری را با استفاده از شبکه فراهم کرد. موتور شبکه از بازی های چند نفره یا اجتماعی پشتیبانی می کند که شما را با سایر کاربران مرتبط می کند تا با هم از بازی لذت ببرید.

به طور کلی، این موتورها با هم کار می کنند تا یک بازی کاملاً کاربردی را برای هر کاربر تکمیل کنند. بسته به بازی در حال توسعه ممکن است یک یا دو مورد از این موارد مورد نیاز نباشد. صرف نظر از این، این ابزار نرم افزاری برای استفاده شرکت ها و توسعه دهندگان توصیه می شود.


محبوب ترین موتورهای بازی

یکی دیگر از خواسته هایی که این محبوبیت را ایجاد کرده است، ابزارهای توسعه موثر برای استفاده توسعه دهندگان بازی و شرکت ها است. برخی از آنها انحصاری پلتفرم هستند و برخی نه. شرکت های موتور بازی با در نظر گرفتن به روز رسانی های توصیه شده برای بازی ها به تکامل خود ادامه داده اند.

ما مدیون این شرکت های موتور بازی سازی هستیم که ابزارهایی را برای توسعه دهندگان ایجاد می کنند تا از هر بازی که مایل هستند استفاده کنند. در اینجا تعدادی از محبوب ترین موتورهای بازی در سراسر جهان آورده شده است.


موتور بازی سازی UNITY

در ابتدای لیست ما موتور بازی Unity قرار دارد. این موتور بازی سازی یکی از محبوب ترین ها است زیرا استفاده از آن برای توسعه دهندگان بازی جدید و با تجربه آسان تر است.

یونیتی با توجه به تجربه بازی های سه بعدی تعاملی، به پلتفرم های متعددی پاسخ می دهد

از طریق یونیتی می توانید بازی های باکیفیت با عملکرد بهینه را در هر سبک بازی که می خواهید توسعه دهید!

علاوه بر این، Unity یک نسخه رایگان برای استفاده شخصی دارد. کاربران سازمانی می توانند برای دستیابی به قابلیت های بیشتر و قابلیت های برندسازی تجاری، باید اشتراک ماهانه پرداخت کنند. Lara Croft Go و Pillars of Eternity نمونه هایی از بازی هایی هستند که با استفاده از Unity ساخته شده اند.


موتور بازی سازی UNREAL

Unreal یکی دیگر از موتورهای بازی سازی محبوب Epic Games است که بازی سازان حرفه ای از آن استفاده می کنند. دلیل محبوبیت آن آسان بودن استفاده و مستند بودن آن است. از سال 1998 در دسترس است و به طور مداوم به روز می شود تا بهترین تجربه توسعه بازی را ارائه دهد.

می توانید بازی های چند پلتفرمی را از طریق Unreal از کنسول تا موبایل (اندروید و iOS) ایجاد کنید. فراتر از صنعت بازی، در خودروسازی نیز استفاده می شود. بازی هایی مانند Fortnite و Mortal Kombat Mobile با استفاده از موتور بازی سازی Unreal ساخته شده اند.

موتور بازی سازی Cry Engine

تا به امروز، CryEngine هنوز هم در بازی‌های تیراندازی واقعی و به طور کلی بازی‌های اول شخص برتر است، زیرا اخیراً پشت سری بازی‌های Hunt: Showdown و CI Games بازی Sniper Ghost Warrior بوده است. اما به هیچ وجه محدود به تیراندازان نیست و از طیف گسترده ای از ژانرها و فرمت ها پشتیبانی می کند. همچنین امکان توسعه برای پلتفرم های مختلف از جمله پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، ویندوز، لینوکس، Oculus Rift، OSVR، PSVR و HTC Vive را فراهم می کند. پشتیبانی از اندروید در مارس 2020 اعلام شد و یک برنامه بتا در اواخر سال راه اندازی شد.


موتور بازی سازی Lumberyard

همانطور که از نام آن پیداست، Lumberyard یک موتور بازی سازی متعلق به آمازون است. آنها آن را به عنوان "رایگان". قدرتمند کاملا قابل تنظیم.” Lumberyard همچنین میزبانی بدون درز را از طریق AWS و ادغام در Twitch جدا از توسعه اصلی بازی ارائه می دهد.

Amazon Lumberyard همچنین برای کسانی که می خواهند بازی های چند نفره شبکه ای طراحی کننده توصیه می شود.


موتور بازی سازی GameMaker

GameMaker ساخت و طراحی بازی را برای سازندگان بازی آسان می کند. چرا؟ این پلتفرم Yoyo Games فقط از نقطه و کلیک برای ایجاد بازی استفاده می کند! هیچ کدنویسی در سطح مبدتی و متوسط نیاز ندارد.

نکته خوب این است که داشتن یک پس زمینه برنامه نویسی می تواند به طور تصاعدی بازی شما را بهبود بخشد. GameMaker رایگان است، اما در صورت استفاده از حداکثر امکانات باید اشتراک ماهانه تهیه نمایید.

در حال حاضر میلیون ها برنامه بازی تنها در پلتفرم های موبایل موجود است. وقتی بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی را اضافه می‌کنیم، تعداد بی‌شماری از امکانات خلاقانه وجود دارد. این اعداد پاسخگوی تقاضای توسعه دهندگان بازی در سراسر جهان است. به طور همزمان، شرکت‌ها نیز در حال مسابقه کارتینگ برای تبدیل شدن به بازی بزرگ بعدی در مسیر هستند.انتخاب اینکه کدام موتور بازی سازی را انتخاب نماییم بستگی به علاقه شخصی خود دارد. در حال حاضر در بین موتور های بازی سازی که دارای کد نویسی می باشد یونیتی و در موتور های بازی سازی که بدون کد نویسی هست گیم میکر برترین ها هستند.

در حال حاضر موتور های بازی سازی دیگری هم وجود دارند که در این پست از  آن ها یادی نکردیم اما تحقیق در مورد آن ها خالی از لطف نمی باشد.

درباره نویسنده


سعید شایان مهر

مدیر و موسس وب سایت شایاسافت. کارشناس مهندسی نرم افزار ، توسعه دهنده فول استک دات نت ، 2 سابقه تدریس رشته کامپیوتر در هنرستان، 10 سال سابقه فعالیت بطور حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، ساخت بازی های ویدئویی، طراحی نرم افزار در محیط ویندوز و اندروید و آی او اس، 8 سال سابقه همکاری با کافه بازار بعنوان توسعه دهنده نرم افزار و بازی

ثبت دیدگاه جدید
سایر دیدگاه ها