بلاگ
پرسش و پاسخ
قوانین
تماس با ما

همکاری با ما

آموزش کامپیوتر و برنامه نویسی

طراحی وب اپلکیشن

طراحی بازی

شایا سافت مقالات
یونیتی چیست؟ معرفی یکی از برترین موتور های بازی سازی
391بازدید
1402/06/07
شایان مهر
0 دیدگاه
یونیتی چیست؟ معرفی یکی از برترین موتور های بازی سازی

یونیتی چیست؟ معرفی یکی از برترین موتور های بازی سازی

یونیتی چیست؟

یونیتی یک موتور بازی سه‌بعدی و دوبعدی است که از سال ۲۰۰۵ وجود دارد. این موتور توسط شرکت یونیتی تکنولوژیز توسعه یافته است و هدف آن ارائه ابزارهای توسعه بازی به تعداد بیشتری توسعه‌دهنده بود، که در آن زمان این امر یک پروژه نوآورانه به حساب می‌آمد. در طول عمر طولانی خود، این موتور تغییرات و گسترش قابل توجهی را تجربه کرده است و توانسته است با روش‌ها و فناوری‌های جدید گام بردارد.

امروزه، تمرکز اصلی این موتور بازی، فراهم کردن قدرتمندترین مجموعه ابزار برای صنعت توسعه بازی است، همچنین استفاده آسان‌ترین راه از این موتور برای توسعه‌دهندگان با هر سطح مهارتی (بله، شامل توسعه‌دهندگان مبتدی نیز) است. همچنین، یونیتی نیز در دیگر صنایع با تمرکز قوی بر روی توسعه سه‌بعدی به صورت زمان واقعی، توسعه‌دهندگان را در برگیرد و این امر آن را یکی از قدرتمندترین موتورها در دسترس می‌سازد.

ویژگی‌های کلیدی

بیایید دربارهٔ ویژگی‌های کلیدی که این موتور ارائه می‌دهد صحبت کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید یونیتی را دانلود کنید یا خیر.

پشتیبانی از گرافیک ۳بعدی و ۲بعدی

همانطور که در ابتدا ذکر شد، یونیتی پشتیبانی از گرافیک ۳بعدی و ۲بعدی را فراهم می‌کند، که به شما امکان انتخاب سبک هنری مورد نظر برای پروژه‌های خود را می‌دهد. هر نوع گرافیک دارای مجموعه ابزارهای ویژه خود است (مانند برش برگه اسپرایت برای گرافیک‌های ۲بعدی) و حتی APIهای اسکریپت خود برای فراخوانی گزینه‌های فیزیکی متناسب با هر سبک را دارد.

همچنین، گرافیک ۳بعدی همچنین دارای مجموعه قدرتمندی از ابزارهاست که امکان ساخت مواد سفارشی، ایجاد شیدرها با استفاده از شیدر گراف، سفارشی‌سازی نورپردازی، استفاده از اثرات پس‌پردازش و موارد دیگر را فراهم می‌کند. شما حتی می‌توانید سه‌بعدی‌سازی زمین‌ها یا ایجاد نقشه‌های سرامیکی ۲بعدی را مستقیماً در موتور انجام دهید، بنابراین ابزارهای کاملی برای هر نوع گرافیکی که استفاده می‌کنید وجود دارد.

معماری قابل فهم

یونیتی یک روش بسیار شفاف برای ساخت معماری بازی شما ارائه می‌دهد. هر "سطح" در یک پروژه بازی یونیتی به صورت یک صحنه تقسیم می‌شود و هر صحنه شامل تمام اشیاء بازی مورد نیاز برای استفاده بازیکن در سطح است، آیا این شامل پس‌زمینه، شخصیت بازیکن، دشمن، گلوله یا موارد دیگر است.

یونیتی همچنین قابلیت برقراری رابطه والد-فرزندی بین اشیاء در سلسله مراتب را نیز دارد که اضافه کردن اشیاء متعدد (مانند لباس، اسلحه یا اشیاء برای تشخیص برخورد) به یک شخصیت اصلی والد بسیار آسان می‌شود. علاوه بر این، یونیتی قابلیت استفاده از ابزار بررسی را نیز دارد که به شما امکان دسترسی سریع به تمام ویژگی‌های اشیائتان را می‌دهد، بنابراین شما می‌توانید به سرعت و به طور پویا تغییراتی را اعمال کنید

پشتیبانی از ساخت بر روی چندین پلتفرم

بازی‌های یونیتی امکان ساخت بر روی تعداد زیادی پلتفرم را دارا هستند. تا زمانی که توسعه‌دهنده کیت مربوطه را دانلود کند، می‌توانید بازی‌ها را برای اندروید، iOS، ویندوز، مک، لینوکس، PS4، Xbox One و بسیاری دیگر از پلتفرم‌ها صادر کنید. حتی اگر می‌خواهید بازی خود را در وب منتشر کنید (با فرض عملکرد بهینه)، می‌توانید بازی HTML5 را نیز صادر کنید.موتور همچنین امکان دستکاری به حداقل را برای ساخت‌های مختلف فراهم می‌کند، که نیاز به داشتن نسخه‌های متعددی از پروژه خود برای هر پلتفرم را محدود می‌کند.

قابلیت‌های واقعیت مجازی و افزوده

وقتی به واقعیت مجازی (VR) و افزوده (AR) می‌پردازیم، یونیتی یکی از اصلی‌ترین پشتیبان‌ها برای توسعه با این فناوری‌ها است. برای VR، بسته‌های بسیاری وجود دارد که تقریباً همه سری VR هدست‌ها را پشتیبانی می‌کنند و به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند و با این فناوری در حال تغییر انعطاف‌پذیر باقی می‌مانند. شما حتی می‌توانید بازی‌های VR خود را در موتور تست کنید.

AR همچنین پیشامدی ندارد، با بسته‌های مختلف برای ARCore و ARKit. یونیتی همچنین AR Foundation را ارائه داده است که برای اینکه برنامه‌نویسان یونیتی بتوانند به‌طور همزمان برنامه‌های AR برای اندروید و iOS ایجاد کنند، توسعه داده شده است و نیازی به پروژه‌های جداگانه ندارد.

علاوه بر این، یونیتی هم‌اکنون به کمک XR Interaction Toolkit، توسعه بازی‌های VR و AR را همچنین آسان‌تر کرده است. بنابراین، می‌توان گفت که یونیتی یکی از بزرگترین حامیان فناوری‌های XR است.
یونیتی است استور(فروشگاه یونیتی)

آیا به دنبال منابع گرافیکی، الگوهای خاص ژانر بازی، صدا، اثرات ذرات یا چیزی دیگر هستید؟ یونیتی همه را برای شما فراهم می‌کند. یونیتی است استور، با مجموعه‌ای از منابع پرداختی و رایگان که می‌توانید برای هر پروژه بازی استفاده کنید، به شما کمک می‌کند.اگرچه برخی از این منابع توسط یونیتی توسعه داده می‌شوند، اما بسیاری از آن‌ها نیز توسط جامعه ایجاد شده‌اند، به این معنی که شما دارای یک تنوع عظیم برای انتخاب هستید. علاوه بر این، یونیتی افزودن منابع به مجموعه خود و نصب آن‌ها در پروژه شما را با مدیریت بسته بسیار آسان می‌کند، به این معنی که نیازی به دستکاری دستی فایل‌ها ندارید.

با توجه به همین موضوع، یونیتی خودش بسته‌ها و منابع بسیاری را به صورت رایگان ارائه می‌دهد که قابلیت‌های موتور را به صورت مفیدی گسترش می‌دهند. به عنوان مثال، منبع Bolt راهی برای پیاده‌سازی اسکریپت نویسی تصویری در موتور یونیتی فراهم می‌کند.

در عین حال، Unity Playground یک چارچوب بازی 2D را ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد به یادگیری توسعه بازی بدون نیاز به کدنویسی از ابتدا را داشته باشید. از مدل‌های رایگان تا چندین نوع کیت بازی، یونیتی این منابع را به صورت رایگان ارائه می‌دهد و به شما دسترسی سریع به منابع تأییدشده توسط یونیتی را برای تمرین فراهم می‌کند.
گزینه‌های خط لوله رندرینگ

نمایش گرافیکی روی صفحه نمایش برای یک کامپیوتر کار آسانی نیست و نحوه انجام این عمل می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر عملکرد بازی شما داشته باشد. به همین دلیل، یونیتی چندین گزینهٔ درون برنامه‌ای برای خطوط لولهٔ رندری ارائه کرده است که می‌توانید از آن‌ها برای انتقال بازی خود از صحنه به صفحهٔ بازی استفاده کنید. این به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد خط لولهٔ رندری مناسبی را که بهترین هماهنگی با پروژه و نیازهای گرافیکی آن را داشته باشد، انتخاب کنند.

به علاوه، یونیتی همچنین API خط لولهٔ رندری Scriptable Render Pipeline را ارائه می‌دهد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد اگر می‌خواهند، خط لولهٔ خودشان را ایجاد کنند. بنابراین، در این زمینه آزادی بسیاری وجود دارد که چگونگی رندر شدن بازی را برای بازیکنانتان تعیین کنید!

ابزارهای انیمیشن

یونیتی یک مجموعه قدرتمند از ابزارهای انیمیشن را ارائه می‌دهد که برای گرافیک‌های ۳D و ۲D قابل استفاده است. اگرچه می‌توانید به راحتی انیمیشن‌ها را از برنامه‌های دیگری مانند بلندر (Blender) وارد کنید، اما یونیتی به شما امکان می‌دهد تا به طور مستقیم درون موتور خود، پروژه‌هایتان را انیمیت کنید. این شامل تنظیم موقعیت و چرخش یک شیء کلی، تا حرکت فیزیکی استخوان‌ها در یک مدل ۳D می‌شود. یونیتی حتی به شما امکان اضافه کردن سازه استخوان به تصاویر ۲D را نیز می‌دهد.

به طبع، همه این ویژگی‌ها همچنین از طریق API اسکریپت‌نویسی نیز قابل دسترسی هستند که به شما کنترل بی‌نظیری در مورد نحوه کار انیمیشن‌هایتان می‌دهد.

علاوه بر این، سیستم Animator آن به شما امکان می‌دهد به راحتی یک ماشین حالت انیمیشن ایجاد کنید. این به این معنی است که شما می‌توانید انیمیشن‌ها را بر اساس فعالیت‌های بازیکن (مانند پرش) پخش کنید و به درستی و بدون خطا بین هر انیمیشن جابجا شوید. علاوه بر این، چون Animator به صورت یک گراف بصری نمایش داده می‌شود، بسیار آسان است که بفهمید چگونه همه چیز به هم متصل می‌شود.

با به دست آوردن مهارت‌های بیشتر به عنوان یک توسعه‌دهنده بازی، اهمیت داشتن انواعی از ابزارهای تحلیلی برای شما بیشتر می‌شود. یونیتی چندین ابزار را برای کمک به شما در این زمینه ارائه می‌دهد، از جمله ابزارهایی برای ردیابی مشکلات عملکرد و ابزارهایی برای مشاهده چگونگی تعامل بازیکنان با پروژه بازی شما.

علاوه بر این، یونیتی نیز راه‌های مختلفی را برای بهبود اشکال‌زدایی با این ابزارها ارائه می‌دهد، که یک روش قدرتمند برای درک هر جزء از بازی شماست.

به طور کلی، تنها محدودیتی که برای آنچه می‌توانید در یونیتی ایجاد کنید وجود دارد، عملکرد و خلاقیت شخصی شماست. آیا می‌خواهید بازی‌های نقش‌آفرینی، بازی‌های بقا و بازی‌های پلتفرمری بسازید؟ یونیتی قادر به انجام آن است. آیا می‌خواهید یک فیلم کوتاه انیمیشنی بسازید؟ یونیتی قادر به انجام آن است. آیا می‌خواهید بازی واقعیت مجازی بعدی را بسازید تا به مدارس در ارائه راه‌های جدیدی برای یادگیری به کودکان کمک کند؟ یونیتی قادر به انجام آن است.

این یکی از آن زمان‌ها است که آسمان واقعاً محدودیتی ندارد، زیرا فرصت‌ها و ابزارهای بی‌پایانی وجود دارد که یونیتی را به یک موتور محبوب در هر صنعتی تبدیل کرده‌اند. در واقع، بسیاری از بازی‌های محبوب وجود دارند که شاید حتی نگران نبودید که با استفاده از این موتور ساخته شده‌اند. این شامل موارد زیر است:

    Subnautica
    Cuphead
    Hollow Knight
    Fall Guys
    Pokémon Go
    Valheim
    Genshin Impact
    Untitled Goose Game

... و بسیاری دیگر! در واقع، ما شما را تشویق می‌کنیم که در مورد مطالعات موردی یونیتی بیشتر بخوانید! همچنین می‌توانید نمونه‌هایی از پروژه‌های برجسته را ببینید تا احساس قدرت واقعی یونیتی را بدست آورید.

چرا باید یونیتی را انتخاب کنید

از آنجایی که چندین موتور موجود است، شما ممکن است بپرسید چرا باید یونیتی را انتخاب کنید. در این لیست سریع، به دلایل اصلی اینکه چرا یونیتی یک موتور فوق‌العاده برای استفاده در نیازهای توسعه بازی شما است، می‌پردازیم.

برای بسیاری از توسعه‌دهندگان مبتدی، رایگان است.

آیا برروی پروژه‌های ساخته شده با یونیتی بیش از 100 هزار دلار کسب می‌کنید؟ نه؟ خوب، در این صورت یونیتی به طور کاملاً رایگان قابل استفاده است. شما حتی می‌توانید بازی‌هایی که با یونیتی ساخته می‌شوند را با استفاده از نسخه رایگان به فروش برسانید. تنها وقتی که به آن سقف 100 هزار دلار برسید، باید درباره لایسنس‌های گران قیمت نگران شوید. اما برای شروع، نیازی به نگرانی درباره هزینه‌های اضافی نیست و می‌توانید تمرکز خود را بر روی فرآیند توسعه بازی قرار دهید.

این برنامه مناسب برای مبتدیان است.

اگرچه درک واسط کاربری یونیتی کمی زمان می‌برد، اما پس از آن استفاده از یونیتی بسیار آسان است. همانطور که گفته شد، معماری یونیتی بسیار آسان برای درک است و اضافه کردن اشیاء به سادگی با راست‌کلیک در مکان مناسب انجام می‌شود. همچنین، با استفاده از Unity Inspector، اکثر خصوصیات به طور آماده نمایش داده می‌شوند و می‌توانند از خود موتور تنظی

می شوند - اگر نمی‌خواهید از ابتدا برنامه نویسی کنید.

علاوه بر این، یونیتی کیت‌ها و چارچوب‌هایی را نیز ارائه می‌دهد تا از کارهای سخت‌تر راحت شوید، اگر هنوز آماده یادگیری زبان برنامه‌نویسی C# نیستید، بنابراین بودن متناسب برای مبتدیان یکی از ویژگی‌های این موتور است.

به روزرسانی‌ها و بهبودهای مداوم.

یونیتی به طور مداوم در حال تکامل است و با به روزرسانی‌ها و بهبودهای متنوع، قدرت و قابلیت‌های آن را ارتقا می‌بخشد. این به روزرسانی‌ها شامل اضافه کردن ویژگی‌های جدید، بهینه‌سازی عملکرد و رفع اشکالات است. با استفاده از آخرین نسخه یونیتی، شما می‌توانید از امکانات و قابلیت‌های بهبود یافته بهره‌برداری کنید و با به‌روز نگه‌داشتن نسخه‌ی موتور، به آخرین تغییرات و نوآوری‌ها دسترسی داشته باشید.

یکی از دلایل انتخاب یونیتی این است که هم قدرتمند و هم چند منظوره است.

بدون شک، با ویژگی‌های فوق، یونیتی توانایی تقریباً هر چیزی را دارا است. با لوله‌های کیفیت بالای خود، می‌توانید حتی پروژه‌های گرافیکی بسیار پیچیده را رندر کنید. در عین حال، یونیتی یکی از پرقدرت‌ترین مجموعه ابزارها را ارائه می‌دهد - از انیمیشن تا شیدر گراف - که در واقع هر نوع بازی یا پروژه‌ای که می‌خواهید انجام دهید را پشتیبانی می‌کند. به عبارت دیگر، اگر تنها یک ایده ابتدایی درباره پروژه‌تان دارید، یونیتی مناسب تقریباً هر کاری است.

به دلیل محبوبیتش، دارای انجمن ها و فضای بحث زیادی می باشد.

این "چرا" به طور خودکار قابل توضیح است. واقعیت این است که یونیتی یکی از محبوب‌ترین موتورها است. به همین دلیل، درباره یونیتی انجمن‌ها و فضاهای بحث و گفتگو بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید در آن‌ها با سایر توسعه‌دهندگان به گفتگو بپردازید، سوالات خود را بپرسید و تجربیات خود را به اشتراک بگذارید، سوالاتی که ممکن است در حین توسعه با آنها مواجه شوید.

برای مواردی مانند واقعیت مجازی و افزوده، انتخاب‌های بهتری وجود ندارد.

با وجود چندین موتوری که واقعیت مجازی و افزوده را پشتیبانی می‌کنند، مانند یونریل انجین، تعدادی از آنها به خوبی مانند یونیتی این فناوری‌ها را پشتیبانی نمی‌کنند. یونیتی به هر روش ممکن از این فناوری‌ها حمایت می‌کند و از ابتدای ظهور آنها در این زمینه حضور دارد. با این حال، البته می‌توان بهبودهایی در اجرای این جنبه‌ها توسط یونیتی انجام داد. با این حال، حجم بالای پشتیبانی و ادغام با موتور، یونیتی را بهترین انتخاب می‌کند، اگر علاقه‌مند به توسعه پروژه‌هایی برای این فناوری‌ها هستید.

با توجه به محبوبیت بالای یونیتی، بسیاری از برنامه‌ها در واقع در نظر دارند که چگونه سورس کد خود را به یونیتی صادر یا توسعه دهند.

این ممکن است شامل چیزهای ساده‌ای مانند اطمینان از اینکه فرمت‌های فایل مورد استفاده، در یونیتی قابل استفاده باشند. با این حال، برخی شرکت‌ها به درجات مختلفی با یونیتی همکاری می‌کنند و ابزارهایی را برای ادغام با یونیتی به صورت خاص توسعه می‌دهند، همانند حالتی که با Unity Reflect رخ می‌دهد.

بیشتر از این، برخی شرکت‌ها به طور ویژه SDKهایی را برای یونیتی توسعه می‌دهند، تا توسعه‌دهندگان به راحتی به فناوری‌هایی که آنها ایجاد می‌کنند دسترسی داشته باشند. بنابراین، در این زمینه تنها با توجه به سازگاری با برنامه‌های دیگر، یونیتی یکی از موتورهای برتر است.

یونیتی به صورت فعال و مراقبت‌کارانه توسعه و بروزرسانی می‌شود.

هر چند برخی از موتورها و چارچوب‌ها از رده خارج شده و هم حمایت توسعه‌دهندگان و هم حمایت جامعه را از دست می‌دهند، اما این اتفاق برای یونیتی نمی‌افتد. یونیتی به طور مستمر و با دقت توسط Unity Technologies به روزرسانی می‌شود، آیا این به معنای بسته‌های استفاده شده در یونیتی است یا خود موتور. هر سال یک نسخه اصلی جدید از یونیتی با ویژگی‌های جدید و هیجان‌انگیز ایجاد می

‌شود که قبلاً در موتور مشاهده نشده است. بنابراین، توسعه با استفاده از این موتور به راحتی‌تر و راحت‌تر می‌شود، زیرا هر چه بیشتر ویژگی‌ها و ابزارها برای کمک به توسعه‌دهندگان ایجاد می‌شوند.

فروشگاه یونیتی همراه همیشگی توسعه دهندگان یونیتی.

اگر شما یک هنرمند نیستید، به دست آوردن اشیاء بازی ممکن است سخت باشد. به ویژه اگر بیشتر علاقه‌مند به برنامه‌نویسی هستید یا به طراحی آزمایشی ایده بازی خود علاقه‌مند هستید، این معمولاً چیزی نیست که می‌خواهید با آن مواجه شوید. بنابراین، داشتن یک فروشگاه یونیتی  واقعاً بهترین کمک است. این به شما امکان می‌دهد .اشیاء آماده را به سرعت بدست آورید و آنها را در پروژه خود پیاده‌سازی کنید تنها با چند کلیک. این به معنای این است که می‌توانید بر روی آنچه که برای شما مهم است تمرکز کنید و در ابتدا بیشترین توجه خود را به سرگرم کننده بودن بازی اختصاص دهید.

یونیتی در واقع دارای بسیاری منابع آموزشی است. برای شما که می‌خواهید چیزی به سادگی مانند یک پلتفرمر یا چیزی به پیچیدگی یک بازی چندنفره بتل رویال با سطوح تولید شده به صورت روندی ایجاد کنید، آموزش‌های بی‌پایانی در دسترس است تا به شما کمک کند. با این تنوع آموزش‌ها، این به معنای این است که معمولاً می‌توانید چیزی را که به سبک یادگیری خود مناسب است پیدا کنید. بنابراین، نگران نباشید که فقط یک منبع را که خسته‌کننده می‌یابید داشته باشید - همیشه می‌توانید یک منبع دیگر را بیابید تا از آن یاد بگیرید.

همانطور که یونیتی به طور فعال از VR و AR پشتیبانی می‌کند، همچنین بسیار تاکید بر سازگاری با دستگاه‌های تلفن همراه دارد. نه تنها API اسکریپت‌نویسی آن در اکثر موارد برای توسعه موبایل مناسب است، بلکه ابزارهای بسیاری برای پشتیبانی از توسعه موبایل ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، با Unity Device Simulator جدیدتر، می‌توانید آزمایش کنید که چگونه بازی در دستگاه‌های مختلف ظاهر می‌شود - از جمله برنامه‌ریزی جایگاه بیول یا دوربین تلفن‌های مختلف. این بدان معناست که ساخت برای تلفن همراه در یونیتی به سادگی شامل درج SDK مناسب است، بنابراین نیازی به نگرانی زیاد برای ایجاد پروژه‌های جداگانه برای بازی‌های خود ندارید.

اگر علاقه دارید که خودتان یک بازی ساز حرفه ای در یونیتی شوید پیشنهاد میکنیم دوره آمورش ساخت بازی با یونیتی از مقدماتی تا پیشرفته (پروژه محور) را از دست ندید

منبع مقاله: سایت gamedevacademy.org

درباره نویسنده


سعید شایان مهر

مدیر و موسس وب سایت شایاسافت. کارشناس مهندسی نرم افزار ، توسعه دهنده فول استک دات نت ، 2 سابقه تدریس رشته کامپیوتر در هنرستان، 10 سال سابقه فعالیت بطور حرفه ای در حوزه طراحی وب سایت، ساخت بازی های ویدئویی، طراحی نرم افزار در محیط ویندوز و اندروید و آی او اس، 8 سال سابقه همکاری با کافه بازار بعنوان توسعه دهنده نرم افزار و بازی

ثبت دیدگاه جدید
سایر دیدگاه ها